mandag 17. juni 2013

Fiskekostyme

Fish Costume

I april fikk jeg en morsom forespørsel - om jeg kunne lage fiskekostyme til en niåring som skulle ha fremvisning om havets dyr. Jeg måtte tenke litt på hvordan jeg kunne gjøre det og hvor mye jobb det ville bli - så jeg googlet litt etter inspirasjon, sa ja til oppdraget - jeg liker utfordringer - klipte og sydde og dette ble resultatet:

In April I was asked if I could make a fish costume for a nine year old girl. I had to think a bit and google for inspiration before I said yes. What a fun thing to make! And a bit of a challenge... I like challenges.
So here is the result:






Min versjon ble inspirert av Domestic Daddy's Goldfish Costume og denne kostymen fra love to know.Jeg tok utgangspunkt i et hettegensermønster (Farbenmix Xater) størrelse 134/140 og så
- forandret jeg på hetta slik at den skulle være spiss. Jeg la til finne i sømmen og øyer på siden. Øynene er litt utstappet og finnen og spissen er avstivet med vlieseline.
- Jeg tegnet en hale på baksiden av genseren. Lengden er slik at den akkurat når golvet. Den er stappet ut med polyestervatt.
- Jeg tegnet finner til armene - grønn silke og noe rosa fôrstoff, sydd rundt med rullefald - og la de inn i sidesømmen.
- Så var det alle de skjellene - litt mer jobb enn jeg hadde tenkt. En vill kombinasjon av alt mulig rart jeg fant sv stoffer - jersey, bambusvelour, isoli, fôrstoff, vanlig bomull. De som rakner er vrangsydd, alle andre bare klipt ut. Skjellene er sikk-sakket til t-skjorta med nok plass mellom de uten stretch at t-skjorta fortsatt kan strekkes nok.

Modellen var litt mindre enn kostymet...



I was inspired by Domestic Daddy's Goldfish Costume and this fish costume on love to know.
Making my own pattern, I used a hoodie pattern size 134/140 as a start with the following changes:
- I altered the hood shape and added a fin in the back seam. The fin and the top of the hood are made more stiff with iron-on vlieseline on the inside.

- Then I added a tail to the back of the shirt. The length was drawn so it would touch the ground (for that I needed the child's shoulder to toe lenth). The tail is stuffed with polyester batting.
- I then added some fins in the t-shirt's sleeve seams. I think the green is silk and the pink is some sort of shiny lining fabric. They are finished with rolled hems. 

- And of course there are all those shells... A mix of knits and wovens, some shiny, some not. Wovens are sewn together wrong sides facing and then turned, knits are not finished. The zig-zagged to the body with some space between the woven shells so the shirt would still stretch enough.

1 kommentar: