mandag 18. juli 2011

Redesign sett til sommeren/Summer set made from an old shirt




Her er mitt bidrag til sømutfordringen for juli. Jeg sydde en skjortegenser som matcher en bukse jeg laget tidligere i sommer.
Utfordringen gikk ut på å 
- kombinere fast (rutet) og strechy (grønn) stoff
- sommer (nordnorsk sommer her...)
- "det lille ekstra" (gjenbruk av skjortedeler, applikasjoner og en bit pyntebånd på ryggen) 
July's sewing challenge wanted us to make summer clothing using a combination of strech and non-strech fabric and including "a little extra" (lace, ribbon,...). The shirt is my contribution, it matches trousers I made earlier this summer.

detalj bak på ryggen
 
Jeg har en del gamle klær liggende som venter på å bli noe nytt. Delvis våre, delvis andre sine. Noen av dem passer ikke lenger og noen er rett og slett ting ingen tar på seg lenger. Jeg synes det er inspirerende å bruke de til å være kreativ og lage nye plagg. I dette tilfellet var altså det rutete stoffet ei skjorte til mannen min som han kjøpte i India for rundt 10 år siden. Nydelig stoff syntes jeg.

It is a redesign project: the checkered fabric used to be a shirt, one that my husband bought in India more than 10 years ago. Fantastic colours. I love making new things out of clothes that are not used any more (and I've got a couple of those waiting to be used). I can be creative and the piece I make is definitely unique.

Bukse:
For en stund siden kombinerte jeg det rutete skjortestoffet med noen biter av en mørkerød gammel skjorte og sydde ei bukse etter et mønster i Ottobre 3/10 ("piratbukse").
Jeg klipte buksebena helt ut på siden slik at jeg kunne bruke skjortas sidesøm som sidesøm i buksa. Jeg sprettet bare opp litt på toppen for å sette inn lommene.
Buksa er sydd i str. 98. Egentlig er den tenkt som sommerbukse med 3/4 benlengde. Jeg sydde den litt for stor slik at den er nesten lang i år og 3/4 bukse til neste sommer.

Skjortegenser:
Den er sydd i rutet skjortestoff pluss turkisgrønn jersey fra Michas Stoffecke (den var i en "Überraschungstüte" - overraskelsespakke med veldig rimelig stoff sortert etter farger/stofftyper).
Her har jeg laget mitt eget mønster slik:
- Først tegnet jeg av en genser (str. 98) som jeg syntes passer godt på storebror (med bittelitt plass til å vokse inn i) og klippet jerseyen etter det.
- Så klippet jeg ut en ganske stor halvoval på fremsiden og en liten halvsirkel på baksiden der jeg ville sette inn skjortedelen.
- Etterpå klippet jeg skjortestoffet fra midt på skjorta slik at den skulle passe inn i åpningen i genseren (ca. 3 cm større enn åpningen
- og klippte ut to små ovaler skjortestoff som jeg sydde på albuene.
Så var det bare å finne ut hvordan jeg skulle sy det sammen uten å få masse strekk og bølger på uønskede plasser. Jeg fant ut at jeg skulle sy sidesømmene først, så sette inn skjortedelen i midten. Det funket helt fint ved å legge skjorta under og brette inn 1cm av jerseykanten for så å sy fast jerseyen opp på skjorta.
Det vanskeligste var å sy resten av skuldersømmen siden jeg beholdt skjortesømmen (pga kragen) og hadde en ganke smal bit jersey ved siden av dette. Det ble nok bittelitt skjevt... og dermed ble det litt vanskelig å få den ene armen på plass...
Til slutt pyntet jeg ryggen med en liten bit "Catz" pyntebånd fra Janeas World, kjøpt hos Dollsfashion.

Er ganske fornøyd med et prosjekt som inneholdt noen ting jeg ikke har gjort før: sy i tynn jersey (og i tillegg i kombinasjon med vevd bomull), bruke pyntebånd. Hmm, så var det vel andre gangen jeg sydde en genser...
Men det er nok en del ting som kan forbedres... kanskje finner jeg en bedr måte å sy delene sammen på.

2 kommentarer:

  1. Stilig!
    Tusen takk for bidraget!

    SvarSlett
  2. Så flott bidrag. Ble jo en skikkelig tøff kar med stilig antrekk det her :) Lykke til i utfordringen :)

    SvarSlett