Spread your wings... DIY Uglekostyme

Vi var invitert til halloween-party i går, men manglet kostymer. Jeg syntes alltid det var kjepestas å få heimlaga kostyme av mamma, så jeg tenkte jeg skulle sy noe til storebror. Men hva???

Etter noen googlerunder fant jeg et kjempesøt uglekostyme med mønster og beskrivelse hos Martha Steward: "Masked Owl Costume".
Orginalen er laget av filt og består av to vinger, briller, uglehette med ører og body med fjær på. Jeg har latt meg inspirere av den og laget min egen variant: Jeg syntes det var finere og mer praktisk med uglecape i stedet for bare vinger. Den er sydd i fleece (noen halve pledd jeg hadde liggende). Så sløyfet jeg fjærne på bodyen og som hodeplagg brukte vi bare en gammel motorsykkel-skinnlue.

Storebror var i allefall fornøyd:
  
Som årstidsinspirert sett passer den i tillegg fint til oktober-syutfordringen.

Lage din egen?

Mønster finner du hos Martha Steward samt en enkel beskrivelse
Fototutorial på hvordan du lager denne originalversjonen har Mellissa lagt ut på bloggen sin.

Og slik sydde jeg min:

Brillene
For å få riktig størrelse: Mål barnets hodeomfang, avstand mellom øynene og øyestørrelsen. 
Bruk så disse målene til å klippe ut briller. Til slutt syr du fast borrelås i endene av strappene. Ferdig!

Materiale: Jeg sydde brillene i fleece, mykt og behagelig å ha på. MEN litt for myke til å holde fasongen, sy i hvertfall sammen to lag.

Cape
 Du trenger: Fleece (eller filt, eller annet (reste)stoff) i tre "ugle"-farger. Her lys grå, gul og mørk brun.

1. Last ned og skriv ut mønster til vingene (fra Martha Steward, her). Hvis du, som jeg, ikke har verken skriver eller kopimaskin kan du også tegne av fra skjermen: Skaler til størrelsen du vil ha (jeg brukte 350%), legg matpapir el.l. over skjermen og tegn av med tusj. (Pass på at den ikke går gjennom papiret...)

2. Klipp ut to vinger nr.1 i gul fleece, to vinger nr.2 i grå fleece og to vinger nr.4 i brun fleece.

3. Nå tegner du selve capen slik:


Legg vingene på en genser som passer barnet.

Legg fleece over og tegn capen. Den er i grunnformen en halvsirkel fra ving til ving som når ned til barnets håndledd på begge sider.
Klipp ut.
4. Klipp gule fjær til randen og sy dem fast i capen.


5. Sy legg i vingene (ca. slik de prikkete linjene løper på mønstret, fra den runde siden til mellom "fjærne"):
Brett vrangen mot vrangen og sy over nær brettekanten.

6. Sy de grå vingene på de gule: Sy litt av den lange siden, rundt hele skulderhalvsirklen og litt til. 
Sy to legg på innsiden slik at vingene blir runde i skulderen og sitter godt på.
7. Sy vingene på capen.
 Sy fast skuldrene gjennom begge lag vinger.
Sy fast sidene i bare den gule vingen slik at de grå fortsatt er bevegelige.

8. Sy de brune vingene på slik at de andre sømmene ikke vises i skulderkanten:

8. For å kunne lukke capen syr du fast et stykke fleece i hver skulder (klipt skrå og brettet retten mot retten). Sett in trykknapper eller sy på borrelås.
 I tillegg har jeg sydd belegg bak i halsen som forsterkning.

9. Sy fast strikk på innsiden av de gule vingene (ca. i midten). Slik kan du feste vingene på armene.


Ferdig!

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg