Tunikakjole og litt om applikasjon

For en stund siden laget jeg mønster på tunikakjoler (mer her). Her er en til:
Rutet flanell med mus i grå chenille. Størrelse 62/68.
 Applikasjon

1. Finn en figur du vil sy på plagget.
- tegn den selv
- tegn av figuren fra en bok eller et blad el.l.: legg matpapir over figuren og tegn omrisset
- bruk et foto du har tatt og lag en silhuett slik Annwes beskriver her
- bruk google for å finne et bilde (søk f.eks. bilder av "mus" og plukk ut et du liker; norsk har ikke alltid så stort utvalg av treff, det kan være en god ide å prøve på engelsk også). Så kan du enten bruke Annwes sin metode eller bare legge matpapir over skjermen og tegne av.
- klipp ut en bit mønstret stoff og bruk det som applikasjon

2. Den vanligste metoden er å så tegne motivet på vliesofix, klippe ut, stryke vliesofix på stoffet osv.
Dette finnes det mange beskrivelser på, f.eks. hos Annwes eller hos ohelene

3. Noen ganger kan det være greit å klippe ut figuren i stoffet først. Spesielt hvis man ønsker å bruke stoffmønster som applikasjon - eller hvis man liker å klippe rett i stoffet uten å tegne på vliesofix først slik som jeg. Av en eller annen grunn liker jeg å klippe figurene rett ut av stoffet og en stund lurte jeg på hvordan jeg da skulle få vliesofix på baksiden til jeg fant ut at det egentlig er ganske enkelt:

Klipp ut figuren og legg den på vliesofix (på siden uten papir over), vrangsiden ned:

Legg over bakepapir eller matpapir (og eventuelt under, for sikkerhets skyld) og stryk stoffet fast på vliesofixen.

Ta av bakepapiret (og kast det, klipp ut figuren, ta av papiret på baksiden og stryk den på plagget.




Sy rundt figuren, f. eks. med sikk-sakk sting.

Kommentarer

  1. Takk for god beskrivelse! Har aldri prøvd meg på egne applikasjoner, men det virker jo ikke så vanskelig! Kjolen og applikasjonen er kjempefin:)

    SvarSlett
  2. Takk! Nei, applikasjon er ikke noe vanskelig, bare du ikke syr for fort og stopper ofte, tar opp foten (med nålen ned) og snur stoffet mens du syr rundt...

    SvarSlett
  3. Hei, eg såg kjolen og tenkte "det var jammen ein stilig applikasjon, den må eg skrive ein kommentar på!" Deretter byrja eg å lese teksten i innlegget, og fann ut at du refererer til min blogg, det var veldig gøy *stor stas*! Søt tunika!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg