Verdens enkleste og beste brød!

The world's easiest yummiest bread...

For en god stund siden fant jeg en fantastisk enkel brødoppskrift hos petchy. Jeg fikk aldri helt til brødbakingen før denne oppskriften (jeg liker veldig grovt brød og synes det var vanskelig å få det til å heve ordentlig, så var det så mye jobb...). MEN siden jeg leste oppskriften hos petchy i begynnelsen av mai har jeg hverken kjøpt eller bakt noe annet brød.

I found this amazing bread recipe on petchy's blog a while ago and haven't had any other bread since... and I had really struggled baking bread before and usually ended up buying anyway.


Min oppskriftsvariant (enda enklere enn originalen):

- Bland 150 g grov smmalt hvete, 150 g grov sammalt rug, 100g bygg, 100g havremel med 1 ss bukkehornkløverfrø (det er disse som gir skikkelig brødsmak), 1/2 ts tørrgjær, 1 ts salt og 450 ml vann.
- La stå i 12-14 timer, dekket til med folie.
- Hvis du har det bruker du en glass eller gjernform med lokk til å bake brødet. Hvis ikke funker en vanlig brødbakeform med aluminiumsfolie som lokk (kan brukes flere ganger).
- Varm ovnen og brødbakeformen til 250 grader (silikonformer trenger ikke varmes opp).
- Hell deigen i formen. Ekstra godt med solsikkekjerner, gresskarkjerner, sesam eller valmue på toppen (og under).
 -Stek under lokk ved 250 grader i 30 minutter. Ta av lokket, skru ned temperaturen til 220 grader og stek i 20 minutter til.

Variasjoner:
- ha 1 ss karve (hel) i deigen
- bruk andre melsorter eller bytt ut 100g mel med 200g kornblanding

Here is my variation of the recipe (even easier than the original):


- Mix 150 g coarse whole wheat flour, 150 g coarse whole rye flour, 100 g rolled oats, 100 g barley flour with 1 tbls fenugreek seeds (this is what makes it taste "bread"), 1 ts salt, 1/2 ts dried yeast and 400 ml water.
- Cover with cling film and leave to rise for 12-14 hours.
- If you have one, use a glass or cast iron dish with a lid to bake the bread. If you don't have one an ordinary bread pan covered with aluminum foil (make sure you reuse it) wil be fine.
- Preheat oven and dish/bread pan to 250 ℃ (silicone doesn't need heating up).
- Extra yummy topped with sunflower seeds, pumpkin seeds, sesame or poppy seeds.
- Pour dough into the pan and cover with lid/foil. Bake at 250 ℃ for 30 minutes.
- Take off lid and bake at 220 ℃ for another 20 minutes.


Variations:
- mix 1 tbls caraway seeds into the dough
- use different types of flour or substitute 100 g flour with 200 g mixed whole grain

Kommentarer

  1. Det så godt ut! Det skal jeg prøve ut altså! :)

    SvarSlett
  2. Denne oppskriften skal jeg jammen prøve. Jeg sliter også med å få god hev når jeg lager veldig grove brød, og de blir som regel flate og tette...
    Et annet spørsmål: Hvor kjøper du jerseystoffene du syr av?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en del ulike nettbutikker. Som oftest står det i innlegget hvor stoffet er kjøpt.
      Det finnes bl.a. Leanne, Sydilla, En stor rull, Stoff & Stil, Kreativ, Gekko, Fabelblå, Michas Stoffecke, Dollsfashion, Myllymuksut...

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg